Veiliger en begrepen. Dat is hoe Esther Breeveld zich voelt met haar Crisiskaart op zak. “Het geeft mij veel houvast en daardoor ben ik minder gespannen. Maar de kaart geeft ook houvast aan mensen om mij heen, bijvoorbeeld aan de stewardess in het vliegtuig waarin ik laatst heb gevlogen. Zij wist dankzij de kaart dat zij zich geen zorgen over mij hoefde te maken. En dat vond ik zelf dan ook weer prettig.”
Esther vond het eerder lastig om zichzelf te blijven. Ze distantieerde zich snel van anderen en kwam tijdens zwerftochten over straat regelmatig in de problemen. Haar vaarwater is nu rustiger dankzij de inzet van Cliëntenbelang Amsterdam. Via die belangenorganisatie voor mensen met een beperking leerde ze de Crisiskaart kennen.
“En dat was héél waardevol voor mij. Op straat raakte ik in paniek als anderen zich met mij bemoeiden, zelfs als zij gewoon wilden helpen. Van al die mensen raakte ik in de war. Daarom staat op mijn Crisiskaart dat ik het liefst door één persoon word geholpen, en ook dat ik níet met een ambulance mee wil. Ik kan de kaart nu aan iedereen laten zien, en dat geeft mij rust.”
Mensen reageren doorgaans heel begripvol als Esther haar kaart zien. “Soms vinden ze het eerst wat vreemd omdat ze er onbekend mee zijn. Maar ze zien al snel hoe handig de kaart van pas kan komen. De stewardess in het vliegtuig reageerde heel goed. Ik vloog alleen en dankzij de kaart en haar begrip was dat geen probleem.”
Het dragen van de Crisiskaart maakt Esther rustiger. “Ik zit beter in mijn vel en kan meer mijzelf zijn.”